A GKI Digital – Magyarországon elsőként – publikálja a magyar piac 1400 aktív webáruháza közül a 10 legnagyobb e-kereskedő rangsorát.
Magyarországon elsőként a GKI Digital készített az iparági szereplőkről forgalmi adatok szerinti nyilvános rangsort, így jelenleg a GKI Digital TOP10 listája mutatja a legpontosabban a magyarországi e-kereskedelem szereplőinek fontosságát.
Az összeállítás során magyarországi cégnek tekintettük mindazon szereplőket, melyek magyar tulajdonban vannak, vagy rendelkeznek az országban hivatalos képviselettel, leányvállalattal. Az összehasonlítási alapot pedig a 2014-es online árbevétel adta.
Listánk rangsorát 1400 webáruházat érintő piackutatásunk és szakértői elemzésünk segítségével képeztük, a kapott adatokat pedig összevetettük a cégek nyilvánosan is elérhető adataival.
10 kereskedő = 50 milliárd forint forgalom
A 10 legnagyobb e-kereskedő összesített online értékesítésből származó árbevétele tavaly meghaladta az 50 milliárd forintot, melyhez együttesen közel 3 millió vásárlás társult.
A lista élére a 2014-es eredményei alapján az Extreme Digital került, ezzel ő lett Magyarország legnagyobb forgalmú e-kereskedője.
A listaalkotási szabályaink értelmében nem rangsorolunk hivatalos hazai képviselet/leánycég nélküli szereplőket, azonban a román eMAG magyar piacra gyakorolt hatásai mellett nem mehetünk el említés nélkül. Masszív marketing tevékenysége és márka-ereje miatt, a 2014-es eredményei alapján a lista harmadik helyét foglalná el.
A TOP 10 listája:
- Extreme Digital (magyar tulajdonú cég)
- Mall.hu
eMAG - Libri–Shopline (magyar tulajdonú cég)
- Media Markt
- Bónusz Brigád (magyar tulajdonú cég)
- iPon (magyar tulajdonú cég)
- Tchibo
- Tesco
- Fashion Days
- Játéknet (magyar tulajdonú cég)
50% hazai, 50% külföldi
A TOP10-ben – köztük a dobogó legfelső fokán – 5 olyan cég is szerepel, amely többségében, vagy egészében magyar tulajdonban van (Extreme Digital, Libri-Shopline, Bónusz Brigád, Ipon, Játéknet). A 10-ből további 3 helyezett olyan országosan ismert, a piacon már jól bevezetett márka, mely – nagy múltú – offline bolthálózata mellett, online áruházzal csak az utóbbi 5 évben indult el (Media Markt, Tchibo, Tesco).
Egyenlő feltételek, egyenetlen pályán
A rangsor alapja az online értékesítésből származó nettó árbevétel. Azonban mivel a vizsgált 1400 webáruház termékkategóriától, üzleti modelltől, pénzügyi háttértől és piaci múlttól függően más és más utat járt be, fontosnak tartottuk, hogy néhány, egyéb bontási tényezőt is vizsgáljunk. Ezek:
5 évnél fiatalabb webáruházak (TOP3):
Magyar tulajdonú webáruházak (TOP3):
5 évnél fiatalabb magyar márkák (TOP3):
A rangsor kialakításának módszertana
A 10 legnagyobb online kiskereskedő sorrendjének kialakítása során a hazai székhellyel, vagy képviselettel rendelkező, aktív marketing-tevékenységet folytató, magyar nyelven jelenleg is működő, forintban árazó, fizikai terméket (is) értékesítő webáruházak 1400-as sokaságát vettük alapul.
A sorrendet kizárólag az online értékesítésből származó, 2014-es évben realizált nettó árbevétel alapján állapítottuk meg. Az összeállítás elsődleges forrása a GKI Digital saját kutatássorozata, mely negyedéves rendszerességgel monitorozza a hazai e-kereskedők online teljesítményét. A gyűjtött, egyedi adatokat kutatóink szakértői elemzés, modellezés és az elérhető, nyilvános cégadatok segítségével összegezték, létrehozva ezzel a végső sorrendet.
A TOP 10
A listán szereplő kereskedők sikerének kulcsa számos tényezőből tevődik össze, miközben egységes recept nincs a biztos növekedésre. Éppúgy fontos az innováció, a termékkínálat folyamatos bővítése, a kapcsolódó szolgáltatások fejlesztése, mint a megfelelő márka, a növekedéshez szükséges tőke, vagy épp a jól megválasztott árszint.
Extreme Digital – Az országban működő legnagyobb forgalommal rendelkező webáruház a magyar tulajdonosi
körhöz tartozó Extreme Digital. A cég összesített éves árbevétele 2014-ben elérte a 25 milliárd forintot. Az elektronikai és műszaki cikkek mellett ma már 8 további termékkör található meg kínálatában. Bár online áruházként indult, a cég folyamatos bővülésében kiemelt szerepet tölt be az offline jelenlét és a külföldi terjeszkedés. Az E-Digital sikerét a hiteles műszaki-szakértői szerepnek, és a versenytársakénál hatékonyabb ügyfélszolgálatának köszönheti, ami a műszaki termékek esetében kulcsfontosságú szolgáltatás a vevői bizalom elnyeréséhez.
Mall – A második helyre, a cseh érdekeltségbe tartozó Mall.hu került. Sikere leginkább a választék sokszínűségében kereshető. Ahelyett, hogy márkaépítésbe kezdett volna, arra törekedett, hogy a lehető legtöbb keresés kapcsán releváns találatokkal szolgáljon a vásárlóknak. Ennek érdekében, 2014-ben, egy év leforgása alatt megtízszerezte az árusított termékek körét, ezzel mintegy 15 kategóriában, több mint 90 ezer féle terméket tett elérhetővé a kínálatban. A választék növelésének eredményeképp a Mall az ország egyik legnagyobb internetes kiskereskedőjévé vált. Ahhoz, hogy ezt elérje, elengedhetetlen volt az a tőke, amit a más országokban már sikeres online szereplőként működő, cseh anyacég biztosít.
Libri-Shopline – A dobogó legalsó szintjére a Libri-Shopline került. A cég(csoport) alapjaiban formálta át a hazai könyvvásárlási szokásokat. Több, mint 16 éves működése során nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy ma már minden hatodik megvásárolt könyvet interneten keresztül rendelnek meg Magyarországon. A könyv mellett további 7 kategóriában találhatóak termékek a kínálatban, azonban a legnagyobb hangsúlyt továbbra is a kultúra területét jelentő könyv, antik könyv, film és zene képezi. A cég ezt az irányt tovább erősítve 2013-ban összeolvadt a Libri könyves lánccal. Bár szeretne másban is a legjobb lenni, egy biztos: a kultúrában megkerülhetetlen.
Media Markt – A dobogóról épp hogy lemaradva, az ország egyik legnépszerűbb műszaki áruháza, a Media Markt szerepel, mely a magyar piacon meglepően későn, csupán 2013-ban kezdte meg online jelenlétét. A késői indulás ellenére, a saját hálózatának segítségével, gyors fejlődésen ment keresztül. Ügyfélkörét első sorban a hagyományos vásárlók online felületre terelésével tudja bővíteni.
Bónusz Brigád – TOP10 listánk középső helyezettje, a 2010-ben hazánkban robbanásszerűen megjelenő bónusz-kupon cégek között elsőként startoló Bónusz Brigád. A cég magyar vállalkozásként, kezdettől fogva az egyediségre és a vásárlók minőségi kiszolgálására helyezte a legnagyobb hangsúlyt. Mára az összes nagyobb magyar és nemzetközi versenytárs kikopott mellőle, miközben a cég az online vásárlási szokásokat is formálva, indulása óta folyamatos növekedési pályán tudott maradni. A siker kulcsa az értéknövelt szolgáltatás, és az állandóan bővülő kínálat mellett a szerteágazó, és nagyon sok vásárlót elérő minőségi marketingtevékenységben rejlik.
Ipon – A számítástechnikai szektor az egyik legtelítettebb piac az online kiskereskedelmen belül, ráadásul ebben a szektorban a legmagasabb az online értékesítés súlya (eléri a 30%-ot). A szoros verseny alacsony árréssel jár, így értéknövelt szolgáltatásokra van szüksége a tömegből kitűnni vágyó kereskedőknek. Az Ipon erre a célra a tartalomszolgáltatást választotta eszközként. A lépés pedig sikeresnek bizonyult, a vásárlók és a téma iránt érdeklődők is hiteles szereplőként tekintenek rá.
Tchibo – A Tchibo, mint márka, Magyarországon közel 20 évig egyet jelentett a kávéval. A cég ebből a szerepből tört ki az elmúlt 3 évben, meghonosítva a külföldön már jól bevált, a magyar piacon azonban korábban ismeretlen, tematikus webshop modelljét. A folyamatosan változó, teljes egészében saját márkájú termékekre épülő kínálat, rendszeres visszatérést és gyors döntési kényszert eredményez a vásárlók körében. Mindez természetesen megvalósíthatatlan lenne a gyors és pontos kiszolgálás, a minőségi termékkínálat nélkül.
Tesco – A hazai online kiskereskedelemben a napi élelmiszerek értékesítésével 2013-ig csupán néhány szereplő foglalkozott, korlátozott – jellemzően főváros környéki – ügyfélkörrel. Erre a piacra lépett be a Tesco, felhasználva a széles körben ismert márkanevét és hatalmas vásárlóközönségét. 2 év alatt az online élelmiszer-kereskedelem legnagyobb szereplőjévé nőtte ki magát, miközben a vidéki területek bevonása csak most kezdődik el. Természetesen a sikerhez nem elég a márkanév, szükség volt a minőségi kiszolgálásra, és a kiszállítás területén megvalósított újításokra, mint a hétvégi szállítás és az időablak-foglalás.
Fashion Days – A magyar nyelvű weben a nagy divat-márkák kínálatát sokáig csak katalógus szinten lehetett böngészni, valódi vásárlási lehetőség viszont csak offline kínálkozott. 2008-tól ezt az űrt töltötték be azok a vásárlói klubok, melyek csak meghívásos alapon működtek, és kifutó készleteket értékesítettek, gyorsan forgó és állandóan változó kínálattal. A divattal kapcsolatos termékek sikeres értékesítéséhez elengedhetetlen a jó minőségű fotó, a megfelelően működő ügyfélszolgálat, valamint a megrendelések gyors kézbesítése. Sok évnyi tanulási, csiszolási folyamatot követően, a modell mára kinőtte a „klubot”, és a szereplők közül elsőként lépve, a Fashion Days megnyitotta kapuit a szélesebb tömegek számára is. Ezzel a lépésével mára a szegmens egyik meghatározó áruházává vált.
Játéknet – Bár a gyerek választ, az online játékboltok legfőbb vásárlóit mégis a szülők jelentik. Ők ráadásul nem ritkán egyszerre több mindent vásárolnak, emiatt az egy-egy termékcsoportra vagy életkorra fokuszáló áruházak helyett, elsősorban azokat a boltokat keresik, ahol a lehető legszélesebb a paletta, és minden kiszemelt termék azonnal elérhető raktárról, rövid szállítási idővel. Kereskedői szemmel ez nagy kihívás, mivel a játékpiac egy erősen szezonális szegmens, mind a kínálati, mind a kereslet oldaláról megközelítve. A Játéknet a piac működését korán felismerve, az elérhető választékot és a saját raktárkészletet folyamatosan bővítve vált képessé arra, hogy az ország első számú online játékáruházává váljon.