A GKI Digital – Magyarországon elsőként – publikálja a magyar piac 1400 aktív webáruháza közül a 10 legnagyobb e-kereskedő rangsorát.

etoplista2015_final_logo

Magyarországon elsőként a GKI Digital készített az iparági szereplőkről forgalmi adatok szerinti nyilvános rangsort, így jelenleg a GKI Digital TOP10 listája mutatja a legpontosabban a magyarországi e-kereskedelem szereplőinek fontosságát.

Az összeállítás során magyarországi cégnek tekintettük mindazon szereplőket, melyek magyar tulajdonban vannak, vagy rendelkeznek az országban hivatalos képviselettel, leányvállalattal. Az összehasonlítási alapot pedig a 2014-es online árbevétel adta.

Listánk rangsorát 1400 webáruházat érintő piackutatásunk és szakértői elemzésünk segítségével képeztük, a kapott adatokat pedig összevetettük a cégek nyilvánosan is elérhető adataival.

10 kereskedő = 50 milliárd forint forgalom

A 10 legnagyobb e-kereskedő összesített online értékesítésből származó árbevétele tavaly meghaladta az 50 milliárd forintot, melyhez együttesen közel 3 millió vásárlás társult.

A lista élére a 2014-es eredményei alapján az Extreme Digital került, ezzel ő lett Magyarország legnagyobb forgalmú e-kereskedője.

A listaalkotási szabályaink értelmében nem rangsorolunk hivatalos hazai képviselet/leánycég nélküli szereplőket, azonban a román eMAG magyar piacra gyakorolt hatásai mellett nem mehetünk el említés nélkül. Masszív marketing tevékenysége és márka-ereje miatt, a 2014-es eredményei alapján a lista harmadik helyét foglalná el.

A TOP 10 listája:

  1. Extreme Digital (magyar tulajdonú cég)
  2. Mall.hu
         eMAG
  3. LibriShopline (magyar tulajdonú cég)
  4. Media Markt
  5. Bónusz Brigád (magyar tulajdonú cég)
  6. iPon (magyar tulajdonú cég)
  7. Tchibo
  8. Tesco
  9. Fashion Days
  10. Játéknet (magyar tulajdonú cég) 

50% hazai, 50% külföldi

A TOP10-ben – köztük a dobogó legfelső fokán – 5 olyan cég is szerepel, amely többségében, vagy egészében magyar tulajdonban van (Extreme Digital, Libri-Shopline, Bónusz Brigád, Ipon, Játéknet). A 10-ből további 3 helyezett olyan országosan ismert, a piacon már jól bevezetett márka, mely – nagy múltú – offline bolthálózata mellett, online áruházzal csak az utóbbi 5 évben indult el (Media Markt, Tchibo, Tesco).

Egyenlő feltételek, egyenetlen pályán

A rangsor alapja az online értékesítésből származó nettó árbevétel. Azonban mivel a vizsgált 1400 webáruház termékkategóriától, üzleti modelltől, pénzügyi háttértől és piaci múlttól függően más és más utat járt be, fontosnak tartottuk, hogy néhány, egyéb bontási tényezőt is vizsgáljunk. Ezek:

5 évnél fiatalabb webáruházak (TOP3):
  1. Media Markt
  2. Bónusz Brigád
  3. Tchibo
Magyar tulajdonú webáruházak (TOP3):
  1. Extreme Digital
  2. LibriShopline
  3. Bónusz Brigád
5 évnél fiatalabb magyar márkák (TOP3):
  1. Bónusz Brigád
  2. Manna
  3. eOptika

A rangsor kialakításának módszertana

A 10 legnagyobb online kiskereskedő sorrendjének kialakítása során a hazai székhellyel, vagy képviselettel rendelkező, aktív marketing-tevékenységet folytató, magyar nyelven jelenleg is működő, forintban árazó, fizikai terméket (is) értékesítő webáruházak 1400-as sokaságát vettük alapul.

A sorrendet kizárólag az online értékesítésből származó, 2014-es évben realizált nettó árbevétel alapján állapítottuk meg. Az összeállítás elsődleges forrása a GKI Digital saját kutatássorozata, mely negyedéves rendszerességgel monitorozza a hazai e-kereskedők online teljesítményét. A gyűjtött, egyedi adatokat kutatóink szakértői elemzés, modellezés és az elérhető, nyilvános cégadatok segítségével összegezték, létrehozva ezzel a végső sorrendet.

A TOP 10

A listán szereplő kereskedők sikerének kulcsa számos tényezőből tevődik össze, miközben egységes recept nincs a biztos növekedésre. Éppúgy fontos az innováció, a termékkínálat folyamatos bővítése, a kapcsolódó szolgáltatások fejlesztése, mint a megfelelő márka, a növekedéshez szükséges tőke, vagy épp a jól megválasztott árszint.


Extreme Digital
– Az országban működő legnagyobb forgalommal rendelkező webáruház a magyar tulajdonosi
körhöz tartozó Extreme Digital. A cég összesített éves árbevétele 2014-ben elérte a 25 milliárd forintot. Az elektronikai és műszaki cikkek mellett ma már 8 további termékkör található meg kínálatában. Bár online áruházként indult, a cég folyamatos bővülésében kiemelt szerepet tölt be az offline jelenlét és a külföldi terjeszkedés. Az E-Digital sikerét a hiteles műszaki-szakértői szerepnek, és a versenytársakénál hatékonyabb ügyfélszolgálatának köszönheti, ami a műszaki termékek esetében kulcsfontosságú szolgáltatás a vevői bizalom elnyeréséhez.

Mall – A második helyre, a cseh érdekeltségbe tartozó Mall.hu került. Sikere leginkább a választék sokszínűségében kereshető. Ahelyett, hogy márkaépítésbe kezdett volna, arra törekedett, hogy a lehető legtöbb keresés kapcsán releváns találatokkal szolgáljon a vásárlóknak. Ennek érdekében, 2014-ben, egy év leforgása alatt megtízszerezte az árusított termékek körét, ezzel mintegy 15 kategóriában, több mint 90 ezer féle terméket tett elérhetővé a kínálatban. A választék növelésének eredményeképp a Mall az ország egyik legnagyobb internetes kiskereskedőjévé vált. Ahhoz, hogy ezt elérje, elengedhetetlen volt az a tőke, amit a más országokban már sikeres online szereplőként működő, cseh anyacég biztosít.

Libri-Shopline – A dobogó legalsó szintjére a Libri-Shopline került. A cég(csoport) alapjaiban formálta át a hazai könyvvásárlási szokásokat. Több, mint 16 éves működése során nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy ma már minden hatodik megvásárolt könyvet interneten keresztül rendelnek meg Magyarországon. A könyv mellett további 7 kategóriában találhatóak termékek a kínálatban, azonban a legnagyobb hangsúlyt továbbra is a kultúra területét jelentő könyv, antik könyv, film és zene képezi. A cég ezt az irányt tovább erősítve 2013-ban összeolvadt a Libri könyves lánccal. Bár szeretne másban is a legjobb lenni, egy biztos: a kultúrában megkerülhetetlen.

Media Markt – A dobogóról épp hogy lemaradva, az ország egyik legnépszerűbb műszaki áruháza, a Media Markt szerepel, mely a magyar piacon meglepően későn, csupán 2013-ban kezdte meg online jelenlétét. A késői indulás ellenére, a saját hálózatának segítségével, gyors fejlődésen ment keresztül. Ügyfélkörét első sorban a hagyományos vásárlók online felületre terelésével tudja bővíteni.

Bónusz Brigád – TOP10 listánk középső helyezettje, a 2010-ben hazánkban robbanásszerűen megjelenő bónusz-kupon cégek között elsőként startoló Bónusz Brigád. A cég magyar vállalkozásként, kezdettől fogva az egyediségre és a vásárlók minőségi kiszolgálására helyezte a legnagyobb hangsúlyt. Mára az összes nagyobb magyar és nemzetközi versenytárs kikopott mellőle, miközben a cég az online vásárlási szokásokat is formálva, indulása óta folyamatos növekedési pályán tudott maradni. A siker kulcsa az értéknövelt szolgáltatás, és az állandóan bővülő kínálat mellett a szerteágazó, és nagyon sok vásárlót elérő minőségi marketingtevékenységben rejlik.

Ipon – A számítástechnikai szektor az egyik legtelítettebb piac az online kiskereskedelmen belül, ráadásul ebben a szektorban a legmagasabb az online értékesítés súlya (eléri a 30%-ot). A szoros verseny alacsony árréssel jár, így értéknövelt szolgáltatásokra van szüksége a tömegből kitűnni vágyó kereskedőknek. Az Ipon erre a célra a tartalomszolgáltatást választotta eszközként. A lépés pedig sikeresnek bizonyult, a vásárlók és a téma iránt érdeklődők is hiteles szereplőként tekintenek rá.

Tchibo – A Tchibo, mint márka, Magyarországon közel 20 évig egyet jelentett a kávéval. A cég ebből a szerepből tört ki az elmúlt 3 évben, meghonosítva a külföldön már jól bevált, a magyar piacon azonban korábban ismeretlen, tematikus webshop modelljét. A folyamatosan változó, teljes egészében saját márkájú termékekre épülő kínálat, rendszeres visszatérést és gyors döntési kényszert eredményez a vásárlók körében. Mindez természetesen megvalósíthatatlan lenne a gyors és pontos kiszolgálás, a minőségi termékkínálat nélkül.

Tesco – A hazai online kiskereskedelemben a napi élelmiszerek értékesítésével 2013-ig csupán néhány szereplő foglalkozott, korlátozott – jellemzően főváros környéki – ügyfélkörrel. Erre a piacra lépett be a Tesco, felhasználva a széles körben ismert márkanevét és hatalmas vásárlóközönségét. 2 év alatt az online élelmiszer-kereskedelem legnagyobb szereplőjévé nőtte ki magát, miközben a vidéki területek bevonása csak most kezdődik el. Természetesen a sikerhez nem elég a márkanév, szükség volt a minőségi kiszolgálásra, és a kiszállítás területén megvalósított újításokra, mint a hétvégi szállítás és az időablak-foglalás.

Fashion Days – A magyar nyelvű weben a nagy divat-márkák kínálatát sokáig csak katalógus szinten lehetett böngészni, valódi vásárlási lehetőség viszont csak offline kínálkozott. 2008-tól ezt az űrt töltötték be azok a vásárlói klubok, melyek csak meghívásos alapon működtek, és kifutó készleteket értékesítettek, gyorsan forgó és állandóan változó kínálattal. A divattal kapcsolatos termékek sikeres értékesítéséhez elengedhetetlen a jó minőségű fotó, a megfelelően működő ügyfélszolgálat, valamint a megrendelések gyors kézbesítése. Sok évnyi tanulási, csiszolási folyamatot követően, a modell mára kinőtte a „klubot”, és a szereplők közül elsőként lépve, a Fashion Days megnyitotta kapuit a szélesebb tömegek számára is. Ezzel a lépésével mára a szegmens egyik meghatározó áruházává vált.

Játéknet – Bár a gyerek választ, az online játékboltok legfőbb vásárlóit mégis a szülők jelentik. Ők ráadásul nem ritkán egyszerre több mindent vásárolnak, emiatt az egy-egy termékcsoportra vagy életkorra fokuszáló áruházak helyett, elsősorban azokat a boltokat keresik, ahol a lehető legszélesebb a paletta, és minden kiszemelt termék azonnal elérhető raktárról, rövid szállítási idővel. Kereskedői szemmel ez nagy kihívás, mivel a játékpiac egy erősen szezonális szegmens, mind a kínálati, mind a kereslet oldaláról megközelítve. A Játéknet a piac működését korán felismerve, az elérhető választékot és a saját raktárkészletet folyamatosan bővítve vált képessé arra, hogy az ország első számú online játékáruházává váljon.

eLISTA 2015

 

Share This